شروع حرکت کامیون های الکتریکی برای حضور در بازارهای جهانی

با پیشرفت تکنولوژی خودروهای الکتریکی و برطرف شدن مشکلات ناشی از قیمت بالای آنها، رفته رفته شاهد حضور انواع این خودروها در بازارهای جهانی خواهیم بود. قیمت بالای این خودروها مهمترین عاملی بود که قدرت رقابت را از این نوع خودروها در برابر خودروهایی که با سوخت مایع تغذیه می شدند، گرفته بود. اما این خودروها در حال حاضر با غلبه بر بسیاری از مشکلات قبلی رفته رفته به بازارهای جهان وارد می شوند.

شرکت تسلا (Tesla) از تولید کامیون ها و اتوبوس های الکتریکی در سال آینده خبر داده است. شرکت دایملر (Daimler)  نیز پیش تر اعلام کرده بود که برنامه ای برای تولید کامیون سایز متوسط Fuso E-Cell دارد. اما اکنون شرکت کمتر شناخته شده شارژ (Charge) نیز وارد گود این رقابت شده است. این کمپانی بریتانیایی که همکاری نزدیکی با بخش کامیون های فرمول یک (Formula 1) نیز دارد، طراح های جدیدی را در مورد خودروهای الکتریکی نسل آینده ارائه داده است. طرح های این شرکت بنا بر اعلام شرکت شارژ قرار است در سال آینده به بزرگراه های جهان راه پیدا کنند.

چهره نمونه های اولیه محصولات شرکت که در هفته پیش در شهر لندن به نمایش عمومی در آمد، ساده، گرد و بدون زاویه بوده و زیبایی آنچنانی ندارد. اما این شرکت اعلام کرده است که نوآوری های زیادی در پشت این چهره ساده و معمولی قرار گرفته است. طبق اعلام شرکت شارژ، محصولات این شرکت که با تناژ بار بین 3.5 تن تا 26 تن ساخته خواهند شد از کامپوزیت های سبک و با اجزای کوچک و با متدهای جدید و نوآورانه ساخته شده است. بطوریکه هر نفر پرسنل توانایی سرهم کردن یک دستگاه از آن را در مدت زمان تنها 4 ساعت خواهد داشت. بدین ترتیب این شرکت دارای ظرفیت تولید سالیانه  10.000 دستگاه خودرو با تنها 10 نفر پرسنل خواهد بود!

شرکت شارژ با استفاده از کامپوزیت های جدید، روش جدید ساخت و سخت افزارهای اختصاصی الکتریکی خود توانسته به میزان قابل توجهی از وزن محصولات تولید خود کاسته و در نتیجه آن هزینه تولید را در بالاترین حد به میزان 50٪ کاهش دهد. این شرکت همچنین اعلام کرده که مسافت قابل پیمایش توسط محصولات این شرکت به 100 مایل (160 کیلومتر) با آلایندگی صفر خواهد بود. این مسافت قابل پیمایش با استفاده از نیروی کمکی به 500 مایل (800 کیلومتر) خواهد رسید. شرکت شارژ هنوز اشاره ای به منبع تامین انرژی برای پیمودن این 400 مایل (640 کیلومتر) اضافی ننموده است.

دنیس اسوردلف (Denis Sverdlov)، مدیرعامل شرکت شارژ اعلام کرده است:  "بنظر ما کامیون های امروزی، وسایل نقلیه ای غیر قابل قبول هستند." وی اینطور ادامه داد:  "در شرکت شارژ، ما کامیون ها را دقیقا همانطور که باید ساخته شوند می سازیم: مقرون به صرفه، زیبا، بی صدا و ایمن. ما تمامی موانع ناشی از قیمت بالا را از سر راه این خودروهای الکتریکی برداشته ایم و آنها را همتراز با کامیون های مرسوم قرار داده ایم و به هر مدیر و مسئول شرکت و کارخانه ای این فرصت را می دهیم که روش جابجایی محصولات خود را عوض نموده و قدمی در راه پاکیزه شدن هوای شهرها بردارد و آنها را به مکان هایی بهتر برای زندگی تبدیل کند. "

طراحی کامیون های شرکت شارژ نه تنها در بخش نمای ظاهری آینده نگرانه است، بلکه در زمینه استفاده از تکنولوژی نیز نگاهی به آینده دارد. محصولات این شرکت قابلیت استفاده از تکنولوژی رانندگی بدون راننده را نیز دارند. اجزای داخلی این محصولات نیز قابلیت بروزرسانی به ساده ترین شکل ممکن را دارند.

اما مساله اینجاست که تا چه حد میتوان به وعده ها و نقشه های رویایی یک شرکت کمتر شناخته شده مانند شارژ اطمینان کرد؟ تنها راه انجام این کار این است که این جمله را در ذهن خود یادآوری کنیم: باید منتظر بمانیم تا ببینیم! شرکت شارژ سابقه جدی ای در دنیای واقعی خودروها ندارد. هرچند که ماه آپریل گذشته این شرکت قراردادی را با بخش حمل و نقل خودروهای فرمول E  منعقد نموده است و کامیون های نمونه این شرکت مشغول انجام وظیفه در بخش حمل و نقل این مسابقات هستند.

شرکت شارژ درنظر دارد که اولین کارخانه خود را در نزدیکی دفتر مرکزی خود در شهر آکسفوردشایر (Oxfordshire) انگلستان تاسیس کند تا بتواند خودروهای وعده داده شده خود را در سال آتی روانه بازارهای جهانی نماید.

نویسنده: یاور قاسمی

منبع: newatlas