بیشک یکی از خبرسازترین خودروهای چند سال اخیر مک لارن 720S است که به جرات میتوان گفت جزو بهترین سوپرکارهای چند دههی اخیر میباشد. با معرفی این خودرو میتوانستیم حدس بزنیم که نسخهی روباز آن نیز وارد بازار خواهد شد و حالا فرصت رانندگی با 720S اسپایدر فراهم شده است.
خب حالا و کمتر از دو سال پس از عرضهی 720S اصلی، نسخهی اسپایدر آن روبروی ما قرار دارد که همان پرفورمنس استثنایی را ارائه کرده و البته به لطف پریشان شدن موها در باد جذابیت و هیجان رانندگی بیشتری دارد.
همانند تمامی محصولات مک لارن، 720S اسپایدر هستهای کربنی داشته و به همین خاطر استحکام باورنکردنیای دارد. مونوکیج II نسخهی کوپه اصلاح شده تا پذیرای سقف سخت تاشدنی باشد. این ساختار هماکنون مونوکیج II-S نامیده میشود و توجه ویژهای هم به حفاظت از سرنشینان در زمان چپ شدن خودرو داشته است.
به جز این موارد تغییرات زیادی دیده نمیشوند. دربهای دوسطحی چشمنواز بازنگری شدهاند و سیستم صوتی فوقالعادهی باورز اند ویلکینز نیز ارتقا یافته است. قیمت خودرو افزایش یافته و برابر با 237 هزار پوند است که 28400 پوند بیشتر از نسخهی کوپه میباشد.
در پشت سر راننده همان نیروگاه مشهور مک لارن یعنی 8 سیلندر توئین توربو با قدرت 710 اسب بخار و گشتاور 770 نیوتون متر قرار دارد. پرفورمنس این خودرو درست همانند نسخهی سقف ثابت انسان را میخکوب میکند: شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 2.8 ثانیهای و حداکثر سرعت 341 کیلومتر در ساعتی.
البته اعداد روی کاغذ به تنهایی بیانگر تواناییهای این سوپر اسپورت فوقالعاده نیستند و برای درک شتاب و قدرت 720S باید پشت فرمان آن نشست. با درگیر شدن لانچ کنترل و فشار حداکثری روی پدال گاز شما به شدت به عقب پرتاب میشوید.
لذتبخشترین حالت رانندگی قرار دادن پیشرانه و هندلینگ در حالت پیست است که در آن زمان صفحهنمایش روی داشبورد طراحی مینیمالیستی ای پیدا میکند. در حالت اسپورت شاهد وضعیتی نیمه بین حالتهای پیست و کامفورت خواهید بود. در حالت کامفورت شاهد تبدیل 720S اسپایدر از یک موشک بالستیک به سوپرکاری سریع اما راحت هستیم.
صرفنظر از حالت انتخابی، شما از فرمان دقیق و مستقیم خودرو و واکنشهای تیز آن لذت خواهید برد. این خودرو با هوشیاری کامل تغییر جهت داده و میتوان با اعتمادبهنفس کامل به پیچها حمله کرد.
سقف فیبر کربنی یکتکهی 720S اسپایدر را میتوان تنها در 11 ثانیه و تا سرعت 60 کیلومتر در ساعت ناپدید کرد. کابین با باز بودن سقف بهطور معقولی خونسرد باقی مانده و میتوان شیشه عقب را نیز پایین آورد تا قرابت نزدیکی با پیشرانهی 8 سیلندر مک لارن پیدا کنید. اگر خیلی سختگیرانه بخواهید قضاوت کنید باید به این نکته اشاره کنید که صدای پیشرانهی فراری 488 جذابتر از مک لارن است.
اما این خودرو اعتبار مهندسان مک لارن است. سواری خودرو در سرعت پایین راحت بوده و کیفیت سواری برجستهای را شاهد هستیم. میدان دید 720S اسپایدر نیز در جلو و عقب خوب است. دسترسی به داخل کابین نیز به سادگی صورت میپذیرد و 58 لیتر فضای اضافی زیر سقف باز شده وجود دارد. در بخش جلو هم فضای 150 لیتری دیده میشود.
البته که قیمت خودرو در مرز 237 هزار پوند باقی نمیماند. پکیجهای لاکچری و پرفورمنس قیمتهای مختلفی داشته و البته نمیتوان از سقف شیشهای الکتروکرومیک با قیمت 7500 پوند گذشت.
شاید مک لارن از نظر دینامیکی حرف اول را بزند اما دو نکته وجود دارد. همانند مدل 600LT که قبلاً بررسی شده، سیستم اطلاعات سرگرمی 720S اسپایدر هم پاشنه آشیل این سوپرکار بوده و فاقد سیستمهای ارتباطیای است که حتی در فراری دیده میشود. این سیستم خیلی کارا نبوده و پاسخهای کندی هم دارد.
سپس به کیفیت ساخت میرسیم. در خودروی حاضر در تست فاصلههای قابلتوجهی بین پانلهای دو طرف کاپوت دیده میشد. یکی از مهندسان مک لارن به ما گفت که حل این مسئله با وجود دربهای دوسطحی مشکل بوده اما خب این بهانهها را برای خودرویی چند صد هزار پوندی نمیتوان پذیرفت.
خودروهای معدودی در جاده میتوانند سطح وحشی گیری و شتاب 720S اسپایدر را نشان دهند. این نسخهی روباز فاکتور جذابیت مک لارن را فراتر برده و ما آن را دوست داریم. سرعت خودرو با پایداری بالا همراه شده و چسبندگی مثالزدنیای دیده میشود؛ اما کیفیت ساخت خودرو عالی نبوده و میتوانست بهتر از اینها باشد. سیستم اطلاعات سرگرمی نیز یکی از نقاط ضعف این خودرو محسوب میشود. با حل این مشکلات، مک لارن 720S اسپایدر یک سوپراستار با نمرات کامل است.
مشخصات مک لارن 720S اسپایدر
- قیمت: 237 هزار پوند
- پیشرانه: 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو
- قدرت/گشتاور: 710 اسب بخار/770 نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 2.8 ثانیه
- حداکثر سرعت: 341 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 12.1 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.