جاگوار هم با معرفی مدل I-Pace به جمع تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی پیوست!
شرکت خودروسازی بریتانیایی جگوار (Jaguar) با معرفی مدل مفهومی کراس اوور I-Pace به جمع خودروسازان لوکس با موتورهای الکتریکی پیوست. این مدل در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس (Los Angeles) به نمایش گذاشته می شود. طبق اعلام شرکت جاگوار، مدل نهایی این نمونه مفهومی الکتریکی در اواخر سال 2017 میلادی به نمایش درخواهد آمد. زمان ارائه این خودرو به بازارهای جهانی نیز نیمه دوم سال 2018 میلادی خواهد بود. مشتریانی که قصد خرید این خودرو را دارند می توانند این خودرو را در وب سایت رسمی شرکت جاگوار پیش خرید نمایند. این مدل الکترونیکی با هدف پیمودن 220 مایل (354 کیلومتر) با هر بار شارژ طراحی شده است. این رقم که رقم مناسبی است، در حدود مسافت قابل پیمایش توسط خودرو شورولت بولت (Chevrolet Bolt) بوده که از لحاظ اندازه از این خودرو بسیار کوچک تر است.
اینگونه به نظر می رسد که شرکت خودروسازی جاگوار رقبای بسیاری را در پیش روی خود ببیند. خودروسازانی مانند تسلا (Tesla) با خودرو Tesla Model X ، آئودی (Audi) با مدل Q6 eTron و مرسدس بنز (Mercedes Benz) با مدل EQ از رقبای این مدل از خودروی کراس اوور (Crossover) لوکس شرکت جاگوار بحساب می آیند. شرکت آئودی در سال 2018 فروش مدل الکتریکی Q6 eTron را شروع خواهد کرد. شرکت مرسدس بنز نیز مدل EQ خود را ماه گذشته و در نمایشگاه اتومبیل پاریس به نمایش گذاشت. این مدل نیز قرار است تا اواخر دهه 2020 میلادی همراه با مدل Mission E شرکت خودروسازی پورشه (Porsche) راهی بازارها گردد.
جاگوار مدل I-Pace به نوعی نمونه بهینه سازی شده و اسپرت تر مدل کراس اوور F-Pace است که امسال به بازارهای ایالات متحده عرضه شده است. ایان کالوم (Ian Callum) مدیر بخش طراحی شرکت جاگوار در مورد مدل I-Pace اینطور می گوید: "مدل مفهومی I-Pace یک حرکت انقلابی در طراحی خودروهای الکتریکی بشمار می آید. این خودرو نماینده ای از نسل جدید خودروهای الکتریکی خواهد بود." وی اینطور ادامه می دهد: "این خودرو تنها یک مدل مفهومی نیست. جاگوار I-Pace خودرویی است با ظرفیت 5 سرنشین که از سال 2018 میلادی شروع به حرکت در جاده ها خواهد کرد."
این خودرو در طراحی خارجی خود حالت Cab Forward (قرار گرفتن صندلی راننده در مکانی جلوتر از حالت استاندارد) را دارد. این فرم طراحی با الهام از مدل جاگوار C-X75 بوده و خودرو از نمای جانبی فرمی شبیه به خودروهای کوپه (Coupe) دارد. کالوم این طراحی را نوعی طراحی برجسته دانسته و آن را مسیر آینده خودروهای الکتریکی می داند.
جاگوار همچنین اعلام کرده است که باتری های مدل I-Pace در عرض 90 دقیقه به شارژ 80 درصد رسیده و زمان لازم برای شارژ کامل چیزی در حدود 2 ساعت خواهد بود. این مدل مفهومی از باتری های اختصاصی که توسط خود شرکت طراحی و تولید شده اند استفاده می کنند. این باتری های 90kWh یون لیتیومی از سلول های کوچک متراکم ساخته شده اند و کارایی بهتری نسبت به مدل های دیگر دارند. بر اساس گفته شرکت جاگوار این باتری ها تمامی سطح زیری جاگوار I-Pace را پوشانده اند و با پایین آوردن مرکز ثقل خودرو تاثیر شایانی در بهبود سواری داشته و قابلیت های دینامیکی خودرو را بهبود می بخشند.
شرکت جاگوار در مورد طراحی مدل I-Pace اینطور بیان کرده است: "پیشرانه های الکترونیکی فرصت زیادی در اختیار مهندسین برای طراحی قرار می دهند. این نوع موتورها آزادی بیشتری در زمینه طراحی به مهندسان می دهند که ما باید به بهترین وجه از آن استفاده کنیم. این همان دلیلی است که نمونه جاگوار I-Pace بر اساس آن ساخته شده است. این مدل با استفاده از یک طراحی جدید موجب افزایش کارایی های فنی، قابلیت های دینامیکی و اصول آئرودینامیکی و طراحی فضای داخلی کابین شده است."
فاصله دو محور در جاگوار I-Pace برابر با 117.7 اینچ (2990 میلیمتر) است. این مقدار اندکی کمتر از مدل F-Pace استاندارد است. این خودرو طولی برابر با 184.3 اینج (4681 میلیمتر)، عرضی معادل 74.4 اینچ (1890 میلیمتر) دارد. ارتفاع جاگوار I-Pace نیز برابر با 61.4 اینچ (1560 میلیمتر) است. جاگوار I-Pace جدید در موتوری با ارتفاع پایین داشته و گلگیرهای برآمده آن حالتی عضلانی و اسپرت به آن بخشیده است. برآمدگی روی در موتور (Hood Scoop) نیز جالب است. این خودرو در تمام چراغ های خود از لامپ های LED استفاده می کند. در بخش پشتی نیز باله (Spoiler) کامپوزیتی وجود داشته که به حفظ پایداری خودرو در سرعت های بالا کمک می کند.
اضافه بر این، برای کاهش هدررفت انرژی (Energy Consumption) در هنگام حرکت در بزرگراه، جاگوار I-Pace ضریب درگ (Drag coefficient) معادل 0.29 را داشته که با توجه به اینکه جاگوار I-Pace یک خودروی کراس اوور است، عدد بسیار خوب و مناسبی بحساب می آید. صندلی های راننده و سرنشینان نسبت به حالت معمول در خودروهای کراس اوور در وضعیت پایین تری قرار گرفته اند. شرکت جاگوار در این مورد گفته که استفاده از روش Cab Forward، موجب افزایش دید راننده شده و کفپوش یکپارچه و تخت آن حس راحتی بیشتری را به سرنشینان القا می کند.
با توجه به این مسئله که هرکدام از محورها دارای پیشرانه ای مجزا هستند، فضایی که توسط سیستم انتقال قدرت و گیربکس اشغال می شد به طراحی یک محفظه 8 لیتری در قسمت کنسول وسط تخصیص داده شده است. این محفظه برای نگهداری وسایلی ماند کلیدها، گوشی های هوشمند و مواردی از این قبیل استفاده می شود. همچنین فضای خالی که در بخش جلویی خودرو وجود دارد به فضای قرار دادن چمدان ها در صندوق عقب اضافه می گردد.
پیشرانه های الکتریکی این خودرو که بطور مجزا هم در جلو و هم در عقب قرار دارد، توانایی تولید 400 اسب بخار نیرو را دارند. گشتاور تولیدی نیز نزدیک به 700 نیوتون متر بوده که رقم مناسبی برای همچین خودرویی بحساب می آید. بر اساس اعلام شرکت جاگوار، مدل کراس اوور جاگوار I-Pace با پیشرانه های الکتریکی خود در عرض 4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.
سیستم تعلیق نیز از همان مدل جناقی دوبل (Double Wishbone) بوده که در مدل اسپرت F-Type و همچنین کراس اوور F-Pace استفاده شده بود. جاگوار I-Pace مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک بوده و از تکنولوژی کنترل کشش (Traction Control) استفاده می کند.
این سیستم شامل دو تکنولوژی All Surface Progress Control و Adaptive Surface Response (تنظیم حرکات خودرو بسته به سطح) بوده که به میزان قابل توجهی موجب افزایش پایداری و هندلینگ آن در هر شرایط آب و هوایی و هرگونه سطحی شده است.
مایل کراس (Mike Cross) یکی از مهندسین ارشد جاگوار و لندروور (Land Rover) می گوید: "ما با طراحی و ارائه مدل جاگوار F-Pace ثابت کردیم که یک خودروی کراس اوور هم می تواند قابلیت های بالای دینامیکی و چابکی همراه با حس لوکس بودن و کیفیت بالای سواری که همگان از محصولات شرکت جاگوار انتظار داردند را در کنار هم داشته باشد."
وی در مورد جاگوار I-Pace اضافه می کند: "در مورد جاگوار I-Pace نیز همین مساله صادق است. ما دقیقا همان راهی را که در مورد F-Pace دنبال کردیم در I-Pace هم ادامه خواهیم داد. I-Pace اولین خودروی الکتریکی است که برای کسانی که به رانندگی علاقمند هستند تولید خواهد شد."
شرکت جاگوار در سال 1922 میلادی تاسیس شد. این شرکت توسط سر ویلیام لیونز (Sir William Lyons) و ویلیلم والمزلی (William Walmslley) تاسیس شد. شرکت جاگوار در ابتدا به تولید واگن های جانبی برای موتورسیکلت ها مشغول بود. در اواسط دهه 1930 میلادی بود که این شرکت رو به ساختن خودروهای سواری آورد. این شرکت در سال 1966 با شرکت خودروسازی لی-لاند (Layland Motors) ادغام شد. اولین خودرو تولید شده توسط این شرکت مدل SS90 با توانایی تولید 68 اسب بخار نیرو بود.
شرکت جاگوار به ساخت خودروهای لوکس و گرانقیمت همراه با قابلیت های فنی اعجاب آور و طراحی های زیبا مشهور بوده که از میان آنها می توان به خودرو های محبوبی همچون مدل XK120 ساخت سال 1940، مدل XK140 در دهه 1950، مدل E-Type در دهه 1960، مدل 420 دهه 1960 و XJR-15 در دهه 1990 اشاره کرد. این شرکت در حال حاضر بخشی از شرکت Tata مشهور هندوستان بشمار می آید.
نویسنده: یاور قاسمی
منبع: autonews
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.