سام کاویانی: هرچند که داوری درباره جذبه و زیبایی در یک خودرو امری شخصی، نسبی و سلیقهای است و کمتر میتوان در این باب به وفاقی کامل میان همگان رسید؛ اما بدیهی است اگر خودرویی به چشم آحاد مشتریان زیبا به نظر رسد، احتمال برد آن در بازار بیشتر و آینده آن در کوتاه و میانمدت، روشنتر خواهد بود. درواقع، طراحی جذاب و چشمنواز، امتیازی مثبت در امر بازاریابی است و قدر و منزلت خودرو را از آنچه هست نزد مشتری بالاتر میبرد.
فروش کمنظیر خودرویی مثل پژو 206 در بازار کشور، بهوضوح نشان داد که یک محصول جذاب تا چه حد میتواند در این دیار نزد گروههای متفاوت سنی محبوب واقع شده و تا سالیان سال نیز در هر کوی و برزنی سخت جولان دهد.
اما این روزها، کراساوورها تقریباً در تمامی دنیا بازاری شلوغ و پر رونقی دارند و بیشک میهن عزیز ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. طی سالیان اخیر، هزاران دستگاه از انواع متنوع کراساوور به این خطه وارد و یا مونتاژ شدند و استقبال کمنظیری هم از اغلب آنها به عمل آمد. در این میان، جمعی از نسخههای وارداتی و مونتاژی از محبوبیت بیشتری نزد مشتریان وطنی برخوردارند که اگر نیک بنگریم صرف وجود طرحی زیبا، عنصری مهم در دلبستگی خریداران به تکتک آنهاست.
در این نوشتار، چند دستگاه از این بلندقامتان جذاب را با شما مرور میکنیم. وجه اشتراک اغلب آنها وجود ویژگیهای اختصاصی، جدید و هویتبخش در طراحی پیکره آنهاست؛ بگذریم از اینکه برخی از این زیبارویان دلفریب حتی برگ جدیدی را در دفتر طراحی برند خود گشودند.
لکسوس سری NX
سری NX از همان آغاز ورود به بازار، شوری مضاعف در دل بسیاری از مشتریان خودروهای لوکس پدید آورد و عزمشان را البته جهت خرید این سامورایی آوانگارد، دوچندان جزم نمود. پیکره این خودرو از المانهای مدرن و هویتبخش سازنده آن سرشار است: جلوپنجره دوکیشکل، خطوط تیز و تهاجمی در جایجای بدنه و کابینی شیک و مملو از سامانههای مدرن و های تک. این خودرو تقریباً در هر رنگی زیباست و با آنکه چند سالی از ورودش در بازار داخلی میگذرد ولی هنوز چشمان بسیاری در خیابان او را مشتاقانه تعقیب و دنبال میکنند.
هیوندای توسان
نسل پیشین توسان، بهتنهایی نقطه عطفی در تاریخ طراحی این برند بود و در بازار وطن نیز سخت محبوب بود و ماند؛ اما بیشک نسل نوین توسان جهشی بزرگ در تاریخ طراحی این شرکت کهنهکار شرقی است. شاید از همین روست که میبینیم اغلب نشریات معروف، به جذابیت و زیبایی وافر بدنه توسان اشارات بیشمار نمودند. وجود خطوطی حجیم و همچنین فرم شکیل چراغهای جلو و عقب که در قالبی اسپرت پیچیده شده، بسیاری از خریداران وطنی را مجذوب و شیفته این کراس ساخته و چهبسا اگر بهای کمتر و پیشرانه قویتری داشت، حضورش در بازار از آنچه فعلاً هست بهمراتب پررنگتر و برجستهتر میشد.
تویوتا C-HR
تویوتا C-HR با آن دیدگان اخمو و کشیدهای که تا میانه کاپوت و گلگیرهای جلو امتداد یافته، چراغهای چنگالی شکل عقب، ستون پهن C، رخ تهاجمی و کابینی شیک و ایزوله که در بدنهای سخت مستحکم با خطوطی متورم و یا بهاصطلاح عامیانه، چاق و تپل پیچیده شده، دل بسیاری از ماشینبازان وطنی را سخت به لرزه میاندازد. شاید به همین خاطر است که برخی از مشتریان مرفه، پیشرانه نهچندان قوی این خودرو را درز گرفته و مبلغی نزدیک به نیم میلیارد را برای خرید این کوپه بلندقامت هزینه میکنند.
پژو 2008
شاید در نخستین دیدار، پژو 2008 به چشمتان خودرویی معمولی به نظر رسد و فرم ظاهری آن واجد جذابیت خاصی نباشد؛ ولی اگر کمی وقت صرف نموده و بیشتر به خطوط بدنه آن متمرکز شوید علاقهتان به این خودرو هر دم فزونی بیشتری به خود میگیرد. آرم برجسته و شیر نشان پژو که در میانه جلوپنجرهای مشبک و کرومی جای گرفته، به همراه کاپوتی برآمده، قاب فلزی آینههای بغل، فرم چشمگربهای چراغها و قالب پلکانی سقف، در جوار هم وجود خودرویی سخت جذاب را نوید میدهند که صدالبته در رنگهای تیره جلوهای دوچندان مییابد. پژو 2008 المانهای جذاب و دلپسند بسیاری را در بطن پیکره خود گرد آورده و بهای آن گرچه گران، اما اندکی متناسبتر از باقی رقبای موجود در بازار است.
چری تیگو 7
معمولاً ساختههای چینی، حتی انواع زیبای آن، از کمی عدم تناسب در فرم ظاهری خود رنج میبرند و گویی طراحی کمحوصله آنها را تکوین و قالبریزی کرده است، اما شاید چری تیگو 7 را بتوان از نخستین محصولات چینی دانست که بلوغ در امر طراحی و زبان نوین سازندهاش را به وجه احسن در پیکرهای متناسب و رعنا به نمایش میگذارد. این کراس شرقی از محبوبیت فراوانی، بهویژه در میان قشر جوان برخوردار شده است اما بهای گران و البته غیرمعقول، بسیاری را برای خریدش سخت به تردید میاندازد.
در پایان، شما عزیزان کدام یک از این خودروها ازنظر فرم ظاهری بیشتر میپسندید؟
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.